Campagne voeren op het net is zo makkelijk nog niet

Doelstelling
“Wat moet ik doen met de actiecode die ik krijg,” “En wat win ik ermee?” luidden steeds de reacties wanneer ik een oproepje plaatste op Facebook en Twitter. Het doel om mijn webpagina door middel van een campagne populair te maken, bleek nog niet zo makkelijk te halen als ik dacht. Opvallend vond ik dat men over het algemeen niet bereid is terug te komen naar een pagina, wanneer er ‘niks’ te halen valt. Ook de lay-out en de inhoud van de doelpagina waarop mensen enkel een code in konden voeren schrok naar mijn idee bezoekers af. Ik vond het daarom ook jammer, dat ik de pagina niet zelf kon aanpassen. Het bleek voor een aantal bezoekers ook niet duidelijk te zijn dat de code ingevoerd moest worden zonder spaties. Een honderd bezoekers hebben de doelpagina bekeken, maar negentien bezoekers hebben de code correct ingevoerd. Verwarring wat betreft spatiegebruik is waarschijnlijk dan ook één van de redenen daarvoor.

Doelpagina

Like & Win
Bedrijven stellen campagnes vaak op voor hetzelfde doel: meer klanten werven. Voor een dergelijke campagne kunnen sociale netwerken ook prima ingezet worden. Een Twitter- en een Facebookaccount kunnen bijvoorbeeld bezoekers doorverwijzen naar de officiële webpagina van het bedrijf of de instelling die campagne voert. Vaak zijn hier leuke acties aan verbonden. Op Facebook starten veel bedrijven de zogenaamde Like & Win acties. Gebruikers moeten de Facebookpagina ‘liken’ en zich vaak ook aanmelden voor de nieuwsbrief, in ruil voor een kans op het winnen van een leuke prijs. Een heel slim idee, want de gebruikers die meedoen aan deze acties zullen in het vervolg ook updates van het bedrijf ontvangen waardoor het aantal potentiële klanten wordt vergroot.

Like & Win

Ik had ook graag een Like & Win actie voor mijn doelpagina willen opzetten, maar omdat er voor bezoekers niets te winnen viel, waren alle soorten winacties voor de campagne uitgesloten. Hierdoor kwam ik niet verder dan het promoten van mijn doelpagina op Facebook en Twitter door middel van oproepjes aan mijn connecties. Helaas heeft dit, geheel naar verwachting, heel weinig conversies (bezoekers die de code correct hebben ingevoerd) opgeleverd.

Enquête
Een ander onderdeel voor mijn campagne had een enquête kunnen zijn. Ik had aan een groot aantal gebruikers op sociale netwerken kunnen vragen een enquête in te vullen over het gebruik van sociale netwerken, waarna ze de enquête in zouden sturen door de code op de doelpagina in te vullen. De actiecode zou een probleem blijven vormen, omdat die niet te gebruiken is. In plaats van deze actiecode, zouden uitkomsten van de enquête getoond kunnen worden.

Return On Investment

Ook al heeft de campagne niet veel opgeleverd, naast nieuwe inzichten in manieren waarop je campagne kunt voeren op sociale netwerken, heb ik toch uitgerekend hoeveel de investering in de campagne daadwerkelijk heeft opgeleverd. De Return On Investment (ROI) geeft aan hoeveel een investering heeft opgeleverd: (winst-investering)/investering= ROI (%). Voor mijn investering gelde dat één uur gelijk was aan tien virtuele euro’s. Per conversie mocht ik één virtuele euro rekenen. Ik heb drie uur aan de campagne besteed waar de volgende ROI uit komt: (19-30)/30= 2%. Mondeling promoten op Twitter en Facebook levert dus weinig tot niets op. Campagne voeren op het net is zo makkelijk nog niet.

One thought on “Campagne voeren op het net is zo makkelijk nog niet

  1. Ik heb op Facebook een bedrijfspagina, maar gebruik om deze pagina te promoten een reclameblok dat ik op Facebook zelf maakte. Het is enkel via dat kanaal dat ik nieuwe gerichte volgers kan krijgen die een meerwaarde vormen voor mijn pagina. Het gaat met mondjesmaat maar momenteel volgen 411 mensen mijn beroepsactiviteiten waar ik best tevreden mee ben. Ik heb ook meerdere pogingen ondernomen om op andere wijze, bijvoorbeeld door acties, nieuwe volgers te krijgen maar dat lukte niet echt. Via Twitter mensen proberen aan te trekken werk ook niet echt voor mij.

Geef een reactie

